Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2016

ΒΙΟΝΙΚΗ ΟΡΑΣΗ Της Emily McCormick


Ως ένας από τους πρώτους ανθρώπους στον οποίο έχει τοποθετηθεί το βιονικό μάτι Argus II , ο 67χρονος Keith Hayman μοιράζεται την εμπειρία του, το να είναι δηλαδή σε θέση να «δει» και πάλι , μετά από 25 χρόνια όπου είχε χάσει την όρασή του λόγω μελαγχρωστικής αμφιβληστροειδοπάθειας.

 
Exασα το φως μου όταν ήμουν 31 ετών, απο μια κληρονομική πάθηση που λέγεται μελαγχρωστική αμφιβληστροειδοπάθεια. Αγωνιζόμουν με τα προβλήματα της όρασής μου, απο την ηλικία των 20 ετών και το άφησα να επιδεινωθεί χωρίς να ζητήσω βοήθεια μέχρι που δεν ήταν ήμουν σχεδόν σε θέση να εκτελέσω καθημερινές εργασίες. Ήμουν κρεοπώλης και έφτασα στο σημείο όπου δε μπορούσα να διαβάσω την ζυγαριά σωστά.
Όταν μου διαγνώστηκε η μελαγχρωστική αμφιβληστροειδοπάθεια, στις αρχές της δεκαετίας του '80, μου είπαν ότι δεν υπήρχε θεραπεία και αυτό ήταν. Για να είμαι ειλικρινής, δεν ήμουν πάρα πολύ σοκαρισμένος μιας και ήξερα απο τον αδερφό μου στον οποίο είχε ήδη διαγνωστεί, ότι ήταν μια κληρονομική πάθηση, αν και δεν είμαι πολύ σίγουρος από που την έχουμε κληρονομήσει μιας και ούτε οι γονείς αλλά ούτε  οι παππούδες μου είχαν εκδηλώσει την ασθένεια.
Η όραση μου συνέχισε να επιδεινώνεται και δεν είχα άλλη επιλογή από το να εγκαταλείψω την δουλειά μου. Ενώ είναι δύσκολο να πω ακριβώς πότε έχασα τελείως την όραση μου,  έχω την εντύπωση οτι συνέβη αρκετά γρήγορα. Στην αρχή επιδεινώθηκε η όραση μου το βράδυ,  ένα κοινό σύμπτωμα της ασθένειας, και στη συνέχεια μπορούσα να δω μόνο σκιές, ακόμη και στη διάρκεια της ημέρας. Μετά από αυτό έπεσε το σκοτάδι.
Όραση από το μέλλον
    Ένα πρωί πριν από έξι χρόνια η αδελφή μου μου τηλεφώνησε για να μου πει για μια μελέτη που έγινε στο Manchester Royal Hospital Eye. Είχε ακούσει γι 'αυτό νωρίς το πρωί  στο δελτίο ειδήσεων, όπως ετοιμάζονταν για δουλειά. Το νοσοκομείο  αναζητούσε ανθρώπους που είχαν χάσει την όρασή τους εξαιτίας της μελαγχρωστικής αμφιβληστροειδοπάθειας  και οι οποίοι ήταν πρόθυμοι να δεχθούν την εμφύτευση μιας συσκευής στο μάτι τους, όπου δυνητικά θα μπορούσε να αποκατάσταση όρασή τους. 
Πήγα για μια συνέντευξη και λίγο αργότερα έγινα δεκτός στη μελέτη. Όλα κινήθηκαν αρκετά γρήγορα μετά από αυτό και στις 5 Αυγούστου (2009), έπειτα από χειρουργείο 4,5 ωρών μου εμφυτεύτηκε η συσκευή Argus II. Ακούγοντας για τη μελέτη, αποφάσισα να προχωρήσω στην εφαρμογή, αφού σκέφτηκα: "Τι έχω να χάσω; Στην χειρότερη  περίπτωση δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή και στην καλύτερη, θα μπορούσα να βελτιώσω λίγο την όραση μου."
The Argus® II Retinal Prosthesis System  



Είναι μια πολύ μικρή συσκευή, αλλά έχει κάνει μεγάλη διαφορά στην ζωή μου. Οι άνθρωποι που δεν είναι τυφλοί δεν μπορούν να συνειδητοποιήσουν πόσο τυχεροί είναι. Η μικρή αυτή συσκευή λειτουργεί με τη μετατροπή εικόνων που λαμβάνονται από μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή που συνδέεται με ένα ζευγάρι γυαλιά, σε λάμψεις. Οι εικόνες, ή λάμψεις που βλέπω, δημιουργούνται μέσα από μια σειρά μικρών ηλεκτρικών παλμών που στέλνονται ασύρματα σε ηλεκτρόδια που βρίσκονται σε ένα μικροσκοπικό τσιπ που εμφυτεύτηκε μέσα στο μάτι μου.
Μόλις συνήλθα από την επέμβαση, επισκεπτόμουν το νοσοκομείο τακτικά καθώς μέσα από μια ιδιαίτερα έντονη διαδικασία, μάθαινα πώς να ερμηνεύω τα σήματα και τις λάμψεις. Μετά, ήμουν σε θέση να πάρω τη συσκευή στο σπίτι. Αν και δεν μπορώ πραγματικά να δω, αντιλαμβάνομαι μια σειρά από λάμψεις και έχω μάθει να τις ερμηνεύω σε γραμμές και σχήματα από αντικείμενα μπροστά μου.
Σήμερα, δε φορώ απαραίτητα τη συσκευή όταν είμαι στο σπίτι, αλλά τη φοράω εαν θα πάω στην παμπ ή στα καταστήματα. Με βοηθά να δω τα αντικείμενα και τους ανθρώπους γύρω μου, ίσως όχι λεπτομερώς, αλλά αρκετά για να καταλάβω ότι υπάρχει κάτι εκεί, και να μην χύσω το ποτό μου όπως συνήθιζα.
 «Βλέποντας» ξανά
Ήταν τέσσερις εβδομάδες με πολλές εξετάσεις, μετά την επέμβαση όταν άρχισα να παρατηρώ μια αλλαγή. Θυμάμαι σε ένα πάρτι με πυροτεχνήματα όπου μπορούσα να δω  λάμψεις στον ουρανό καθώς τα πυροτεχνήματα εκπυρσοκροτούσαν. Ήταν το πρώτο πράγμα που είδα μετά από χρόνια και ήταν για εμένα μια στιγμή με αρκετά έντονο συναίσθημα. Με τα χρόνια έγινα καλύτερος στο να μεταφράζω τι είναι τα φώτα και τα σχήματα που «βλέπω», αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να πώ οτι όλα είναι καλά. Μπορώ να αντιληφθώ  αν ένα άτομο μπαίνει σε ένα δωμάτιο, χωρίς όμως να μπορώ να καταλάβω ποιό είναι αυτό το άτομο.
Ωστόσο, το εμφύτευμα έχει φέρει μεγάλη αλλαγή στη ζωή μου, καθώς με έκανε να σταματήσω να νιώθω μόνος στο σκοτάδι. Οι άνθρωποι που δεν είναι τυφλοί δεν συνειδητοποιούν πόσο τυχεροί είναι.
Στον Keith Hayman εμφυτεύτηκε το Argus II, από τον καθηγητή Paulo Stanga στο Manchester Royal Eye Hospital το 2009. Είναι ένας από τους 10 Βρετανούς στα 180 άτομα απο όλο τον κόσμο που έχουν υποβληθεί σε αυτή τη διαδικασία. Η συσκευή αναπτύχθηκε από την αμερικανική εταιρεία Second Sight Medical Products(http://www.2-sight.com/g-the-argus-ii-prosthesis-system-pf-en.html)





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου